Tuesday, September 8, 2009

Pre-shopping Raya

Pada 6 Sept,aku bersama dengan Mizan seorang pendatang terbaru dalam dunia fotografi meninjau dilokasi-lokasi yang dipercayai menjadi tumpuan umat Islam membeli-belah untuk persiapan Aidilfitri yang hampir tiba. Lokasi pertama kami di pekan Bkt Mertajam. Bangsal-bangsal yang didirikan ditepi jalan sepanjang lebih kurang 500m menyediakan keperluan yang cukup buat pengunjung.
Seorang pengunjung sedang mencuba baju melayu. Aku pun tak begitu faham sangat apa yang dimaksudkan dengan baju pasang siang/malam,pelik gak bunyinya tp yang aku tau baju melayu la.


Bagi yang berminat nak pakai capal raya ni,pun ada dijual kat sini dengan harga RM12 sepasang,memang padan la kalu dipakai bersama baju melayu.Sembahyang raya pagi-pagi,pastu orang 'rembat' capal kat masjid,hua hua hua..pulang dengan penuh kekecewaan la.




Tudung pun ada dijual kat sini,macam2 jenis ada,pilih saja kak oi..kami dapati pengunjung dekat bazar ni tak lah ramai sangat,mungkin masih terlalu awal kot.Biasalah orang melayu kan suka buat persiapan last minute. Mengikut seorang peniaga kat sini,minggu terkahir baru berkoyan-koyan orang datang shopping,waktu sekarang ni macam ni lah,jarang-jarang..Kami bergerak ke lokasi yang kedua plak.


Lokasi kedua ialah di sebuah ekspo beli-belah sempena Syawal yang bakal kunjung tiba tidak lama lagini,bertempat di Bandar Perda berdepan dengan bangunan TNB.Kali ini bilangan pengunjung lebih ramai dan pilihan pun banyak,mungkin juga disebabkan lokasinya berhampiran dengan penempatan awam.Kakak jual tudung ni dok control ayu la plak waktu aku dok teropong dia.

Haa syoknya dapat kopiah baru,time raya ni budak-budakla yang paling gumbira sekali walaupun diorang ni puasa 'yang-yuk'.Teringat waktu budak2 dulu,time ni la nak ketuk mak pak kita.Sekarang ni bila dah jadi bapa,baru tau macamana rasanya diketuk time2 mcmni tp nasibla anak aku baru nak masuk 1thn 19/9 ni,hahaha selamat la buat masa sekarang ni,thn depan siapla aku dan tahun2 yang akan dtg,kalu ada rezeki..


Kerepek pun ada dijual,adik ni dok lepak ja,tak laku ka??takpa,awal lagi..



Ni apa pesen ni?ni mesti merajuk sebab tak dapat kasut yang dia nak.Tak pun adik ni lenguh kaki dok ikut buntut mak dia yang tengah terbeliak biji mata nengok barang2 kat sini yang pelbagai dengan harga yang murah,so kawan2 ambillah peluang untuk melawat ekspo ni..Tepat jam 4pm,kami pun berangkat,sempat gak aku sambar tilam kekabu buat anak aku nak bergolek-golek,murah...Selamat menyambut hari lebaran!!

No comments:

Post a Comment